O srpskim seljacima koji su se borili u Prvom i Drugom srpskom ustanku malo je pisanih podataka, a ponekad je epitaf na krajputašu - spomeniku jedini pomen o njihovom postojanju. Vreme briše i kameni trag, krajputaša je sve manje, a zapisi sa onih koji su odoleli zubu vremena preneti su u knjigu "Pomenici na kamenu".Sa bojnih polja Prvog i Drugog srpskog ustanka majkama, suprugama i deci srpskih seljaka stigla je sloboda, ali ne i kosti njihovih najmilijih.
O njihovoj sudbini, o životu običnih vojnika, onih koji su oslobodili Srbiju od viševekovnog ropstva pod Turcima, nema mnogo pisanih tragova. Da se junaci ne zaborave, ali i da rodbina ima mesto za izlivanje svoje tuge podizani su im krajputaši - kameni belezi koji su bili predmet istraživanja etnologa Bose Rosić i njenih saradnika iz užičkog Narodnog muzeja.
U zapadnoj i centralnoj Srbiji oni su pronašli više od stotinu spomen - obeležja ustanicima, ne računajući ona podignuta vođama Karađorđu i Milošu Obrenoviću. Te krajputaše podigli su njihovi potomci, daleko od mesta gde su poginuli, da putnike -namernike podsete na deo istorije kojoj je stradali vojnik pripadao.
Obilazeći te spomenike, autorka i njeni saradnici saznali su da su krajputaši, zapravo, tada i nastali, i to najpre u Dragačevu jer su imali pogodan teren i materijal za izgradnju - "kamen-tocilja", vrlo laganih za obradu.
Tekstovi na njima pisani su u prvom licu. Prolaznicima se obraća poginuli vojnik kojem je krajputaš podignut: "Zastani, nemoj požaliti svog vremena, pročitaj kako se čuva otadžbina."
Autorka knjige Bosa Rosić navodi da su ti kamenoresci, među kojima je najčuveniji je bio neki Radosav Čikiriz, bili svestrani umetnici: "Prvo, morali su da budu pismeni, znači morali su negde u crkvi učiti da pišu i čitaju, potom, morali su smišljati tekstove koje su klesali na spomenik."
Oni su sami pravili i likove vojnika koje su, pošto je taj kamen-tocilja bio porozan, potom i bojili. "Slova su bila najskuplja", nastavlja Bosa, "bilo je to i teško. Gledali su da sažmu tu misao, da tugu izraze u što manje slova, tako da imamo i spomenik sa 46 slova!"
Belezi zapamćene i zaboravljene prošlosti Sa samo četrdeset šest slova ispisana je čitava istorija, da je on sin toga i toga, da je ratovao za Karađorđa, da je bio junak... Slova su bila skupa, pa se štedelo i na junacima, a to je i razlog što ima tako malo spomenika podignutih ženama. Može se naći tek poneki pomen podignut majci ili supruzi nekog velikana.
Neobični svedoci prošlih vremena, krajputaši su zapravo kamene knjige posejane širom Srbije iz kojih se čita seljačka istorija zemlje.
Svojom knjigom "Pomenici na kamenu", piše Dobrica Ćosić, "Bosa Rosić, neumorni i strasni tragalac za belezima zapamćene i zaboravljene prošlosti, boreći se za pamćenje nacionalnog bivstvovanja, njegovog istorijskog smisla i značaja, upisuje u narodnu kulturu i seoske kamenoresce, epske pesnike, graditelje pomenika iz doba rađanja Srbije na počecima devetnaestog veka."
Raznim "umetničkim" tehnikama, ukrašavanjem i bojenjem spomenika kamenoresci nisu želeli prvenstveno da ostave umetnički dojam već da, pre svega, da privuku pažnju putnika namernika.
Zato su uglavnom jednostavnog oblika, visoki metar - metar i po, sa uklesanim likom pokojnika. Epitafi, često napisani u stihu, govore o stradalom, o uzrocima smrti ili o njegovom junaštvu, o ljubavi, o njegovom karakteru ili životu. Prepisivanjem tih napisa nisu samo sačuvani podaci o pokojnicima već i deo duhovnosti Srbije devetnaestog veka.
RTS