UROŠ PREDIĆ
(Orlovat, 07.12.1856 — Beograd, 11.02.1953)
Uroš Predić — akademski slikar, rođen u Orlovatu 07.12.1857. godine. Bio je onakav kakav je mogao da bude sin banatske ravnice. Širok kao nebo, plodan kao njive i miran kao Tamiš. Njegove slike predstavljaju najviši domet akademskog realizma u srpskom slikarstvu s kraja XIX veka.
... Detinjstvo je proveo u Orlovatu gde je i završio osnovnu školu. Dalje školovanje nastavio je u Pančevu, a slikarstvo je studirao u Beču. Svoj umetnički rad ostvarivao je u Beogradu i u drugim mestima Srbije, a posebno u Vojvodini. Vezu sa rodnim Orlovatom nikad nije prekidao. Bio je onakav kakav je mogao da bude sin banatske ravnice. Širok kao nebo, plodan kao njive i miran kao Tamiš. Njegove slike predstavljaju najviši domet akademskog realizma u srpskom slikarstvu s kraja XIX veka.
Njegova platna, savremeni potezi kista, skladne boje i oblika kao da su izvirali iz rodnog Orlovata odakle je crpeo teme slušajući svoje seljake, njihove priče, jadikovke, veselja, pesme i legende i bio "živopisac" onakvog kakvog su oni želeli i imali predstavu o sebi. Za života osporavan zbog stila, ali hvaljen zbog tehničke čistote i izraza, stvarao je u vremenu intenzivnih promena u slikarstvu kada stilovi moderne stvaraju nove stranice umetničkog izraza, ne shvatajući i ne prihvatajući ih, premda je bio poznavalac svega novog, ali sumnjičav u odnosu na njihove vrednosti.
Hvaljen i preuveličavan od strane konzervativne kritike i podržavan od neobaveštene publike kako su govorili modernisti, osporavajući njegovo delo u srpskom slikarstvu, govoreći da će njegove slike, njegovo delo, živeti samo sa njegovim vremenom i da će poput najbanalnije, nevredne literature biti zaboravljeno već posle prvog čitanja. No, još za života svrstan je u velikane srpskog slikarstva. Sa njegovim delima, delima Paje Jovanovića i Steve Todorovića akademski realizam dostiže najviši nivo. Teme koje je radio Predić su raznolike i kreću se od portretskog slikarstva preko istorijskih i crkvenih motiva, do kompozicija iz svakodnevnog života zbog kojih je postao popularan i omiljen kod naroda.
Kao portretista Predić se dokazao još kao student skrenuvši na sebe pažnju platnom "Moravkinja" i studijom dečije glave nazvanom "Naburena devojčica". Teme istorijske sadržine i one koje su inspirisane narodnom poezijom, slike: "Bosanski begunci", "Starina Novak", "Srbi oko guslara" i dr. su rađene zvučnim koloritom, zanatskom besprekornošću, ali i kako pojedinačni kritičari kažu bez dubljeg smisla, premda je očigledno da je u te radove uneo sav svoj talenat. Sredinom osamdesetih godina, boraveći u Orlovatu, Predića su počele zaokupljati teme iz narodnog života, na kojima će raditi narednih nekoliko godina.
U tom razdoblju Predićevog stvaranja nastaju čuvena i poznata dela : "Deca kod bunara", "Deca pod dudom", "Banaćanin pred vratima advokata", "Biće belaja", "Vesela braća, žalosna im majka", "Siroče na majčinom grobu" i dr. Na svim navedenim radovima može se uočiti izvrsno poznavanje slikarskog zanata, razvijeni smisao za humor i blagonaklone pouke. Ovim kompozicijama Predić, kako je sam govorio, želeo je da šiba greške naroda i da ih nasmejava, jer će ih na taj način najbolje podučiti. Posebno ćemo se osvrnuti na period zivota i umetničkog stvaranja Uroša Predića nazvanog vojvođanskim razdobljem. To razdoblje je obuhvatalo dvadesetak godina, pravedno raspoređenih između dva veka.To je vreme pune Predićeve umetničke zrelosti. Većim delom, stalno je nastanjen u Orlovatu gde je radio pejzaže i studije iz banatske seoske svakodnevnice.
Najznačajniji iz tog vremena mu je ikonostas crkve u Bečeju, vrhunsko ostvarenje u Predićevom crkvenom slikarstvu što je predstavljalo uzor i obrazac za sve njegove potonje radove u ovoj oblasti koja je stalno prisutna u njegovom stvaralaštvu. Između ostalog uradio je ikonostas crkve u Perlezu, patrijaršijski dvor u Sremskim Karlovcima, Njegoševu kapelu na Lovćenu i mnogo drugih. Za vreme boravka u Orlovatu i rada u Starom Bečeju i ostalim mestima Vojvodine, Predić je uradio čitav niz portreta poznatih vojvođanskih ličnosti bogatijih slojeva društava. Time postaje zvanični portretista vojvođanskog građanstva i klera.
Do kraja života Uroš Predić, već živa legenda proteklog vremena i umetnosti, živi u Beogradu. Radi i slika predano ne napuštajući realističke vode, ali bez značajnijih ostvarenja. Umro je 1953. godine u Beogradu, dostojno ispraćen od javnosti. Sve do smrti Predić nije prekidao vezu sa Orlovatom. Koliko je bio privržen svojim "dragim Orlovaćanima" potvrđuje i njegova oporuka iz 1949. god. na osnovu koje su njegovi posmrtni ostaci preneseni iz Beograda u Orlovat i položeni u porodičnu grobnicu.
Jednoj mutnog februarskog dana dočekali su ga Orlovaćani na železničkoj stanici i poslednji put proneli kroz blatnjave seoske ulice. Ljudi su ćutke i s poštovanjem pozdravljali čoveka koji je svojom kičicom ovekovečio orlovatske ulice, kuće, ljude i naravi.
Na malom seoskom groblju preko pruge nalazi se spomen ploča na kojoj piše da se tu za večna vremena nastanio veliki umetnik Uroš Predić.