KATARINA IVANOVIĆ
Slikarska umetnost srpska nema ni blizu toliko zastupnika i predstavnika koliko ih ima n. pr. umetnička poezija, ali je ipak broj njenih radnika u srazmeri s opštim kulturnim napretkom našega naroda. Nekolika, pak, imena novijega doba svedoče da se ta srazmera, gledajući na savršenstvo umetničko, kvari i to, srećom, u korist ove vrste umetnosti. A što je već prva polovina devetnaestoga veka mogla na tom polju istaći u prve redove i jednu umetnicu Srpkinju, znak je bogastva darova u narodu srpskom i podobnosti njegove za viši kulturni život.
Ta odlična kći našega naroda jeste Katarina Ivanović, slikarka.
Katarina je rođena 1819. u Stojnom Beogradu od roditelja Lazara i Marije. U mestu svoga rođenja započela je učenje crtanja i slikanja, na što ju je vrlo rano uputio u prvom redu njen prirodni dar, a nastavila je učenje u Pešti, završivši ga u Beču, u slikarskoj akademiji, pa je duže vremena provela, radi toga, i u Parizu.
Već u osamnaestoj godini svojoj Katarina je dobila javne pohvale u štampi naročito za izradu svoga vlastitog lika. Od toga je doba glas njen brzo rastao tako da kad je 1846. godine došla u Srbiju, u Beograd, dočekana je i primljena bila kao što se primaju najznatniji sunarodnici. Tada je bila za duže vremena gost u kući pesnika Sime Milutinovića, a iz toga je doba i njena izrada lika Siminog, najbolja do danas poznata slika Milutinovićeva. Time je umetnica zahvalila pesniku koji joj je, 1837, dok je još učila živopis u Beču, posvetio svoje "Trojesestarstvo", kazavši joj:
Sve pojasa... draži Afroditske
Nek Amore ljupke zabaljkaju,
Nek po harfe žicam' Eolijske
Lahorčići lahko udarkaju;
Al' Serb-vila rada pevakinja
Pazi, cjeni, jošte uzvišava,
Sve što radi njena sestrakinja,
Svoj li život čime dokrašava.
Svuđ je čega, no u Beču nešta,
Što još i Feb dosle ti ne viđe:
"Srb-djevojka kist vladati vješta!' .
Je l' to bilo još ikada igđe ?...
Sobom nežna nežno iskraskava
U obliku sve pričerke lica,
Odobrenje znalca izlaskava;
Radosna joj njena rodilica!
Još se trudi, još ozbilja uči,
Da b' iskustvu verha dokučila,
I kad o tom već se tol'ko muči,
Serpstvo i tim, Bog daj! ovjenčala!!
Ove l' pjesne tebi s' posvećaju,
A da s' tobom Serpke nakićaju..
Ovu posvetu Katarini preštampao je i "Srpski Narodni List" iste godine u 49. broju, donevši tada i lik mlade umetnice srpske.
Docnije je ona bila — jedina od svih Srpkinja — izabrana i za člana Srpskoga Učenoga Društva u Beogradu.
Kao umetnica imala je ne samo veštine u crtanju nego i posebnoga dara za komponovanje. Još u sedamnaestoj godini svojoj izradila je, docnije umnoženu i znatno rasprostranjenu, grupu oko slepoga guslara: dva Srbina i jedna Srpkinja slušaju "srpskoga Omira";
Njen se rad može najbolje proceniti po slikama koje je — na broju petnaest — 1874. i 1879. poklonila Narodnom Muzeju u Beogradu, dodavši im, za njihovo održavanje, zadužbinu od hiljadu forinata. Njeni radovi ispunjuju gotovo celo jedno odeljenje Muzeja, a gledaoci zastaju s puno interesovanja kod "Osvojenja Beograda 1806", "Zakletve Kralja Matije", "Dočeka Srpkinje Jelene, ugarske kraljice" i kod drugih, kao i kod portreta: vojvode Knićanina, njenih vlastitih i t. d.
Iskreno odana umetnosti, Katarina se nije udavala, a preminula je u mestu svoga rođenja 13. septembra 1882. godine.