Без сумње се Константину треба приписати слава и развој града
који се, можемо претпоставити, огледао у изградњи многих грађевина и
његовим личним залагањем. Да ли ова забелешка подразумева и хришћанске
храмове, мора остати у оквирима претпоставки.
Ипак, знамо да је највећи политички, економски и културни процват
Ниш је доживео у IV веку. Већ тада је Наисус јако упориште хришћана.
Пре тога у III, па и у првој половини IV века, нема помена о Нишу као
месту страдања првих хришћана. Нова религија, коју су са истока ширили
војници и трговци, по свој прилици је и раније заживела у Нишу, као војном
упоришту и трговачком центру, смештеном на раскрсници важних путева.
Крајем III века и у првој половини IV столећа у легијама је приметан
утицај хришћана. Зато је, сведочи Еузебије, цар Диоклецијан очистио
своје легије од хришћанских војника. Баш у то време владавине цара
Диоклецијана, најжешће између 298. и 301. године, први пут чујемо за
Илирске мученике.
Није тешко претпоставити да су та страдалничка времена осетили и
хришћани Наисуса. Мученичко страдање знаменитих хришћана Наисуса
резултирало је тиме, да већ крајем IV века, захваљујући реликвијима својих
мученика Наисус постане познат широм оновременог хришћанског света.
Мошти славних мученика, пострадалих у Наисусу или његовој околини, су
чиниле чуда спашавајући и лечећи невољне из свих хришћанских крајева
докле је допрла слава нишких мученика и светаца чија су имена данас заборављена.
Како другачије објаснити речи чувеног хришћанског мислиоца
из IV века, св. Виктриције (Sanctus Victricius) епископа Руана у Француској,
који у спису “De laude sanctorum”, већ у то време наводи Наисус као један
од знаменитих градова у којима се чувају реликвије светаца која чине чуда
спашавајући и лечећи невољне ''An aliterinOrienteConstantinopoli,Antiochiae,
Thessalonicae,Naiso, Romae in Italia miseris porrigunt medicinam”.
Можда су баш те, још увек, добро знане исцелитељске моћи реликвија
нишких мученика, нагнале оне које је Приск 448. године видео у
рушевинама нишких храмова да ту, кроз молитву, потраже спас и лек за
своју болест: „Кад смо стигли до Ниша (ές Ναϊσσον), нађосмо град сасвим
опустео пошто је до темеља био порушен од непријатеља (Хуна).
У рушевинама храмова били су неки људи који су се ту задржавали због
болести. Преноћисмо на чистини, мало подаље од реке, пошто је сав обалски
простор био покривен костима оних што су у борби погинули.“
Поред ближе убикације града, од посебног је значаја Присково спомињање
храмова у којима је затекао људе који су ту потражили спас за
своју болест. Узећи у обзир време када се он затекао у Наисусу, али и,
како у средњем веку, тако и данас, жив обичај да се у црквама тражи лек
за болест,0 треба закључити да су болесни потражили спас у градским
црквама, близу реликвија светаца чије исцелитељске моћи наглашава и св.
Виктриције. Из изреченога посредно сазнајемо да је унутар градских бедема
постојао већи број цркава јер их Приск бележи у множини. Присков
податак је једини писани извор који потврђује постојање већег броја цркава
унутар града, од којих ни једна није откривена.
Овај податак указује на живо веровање у исцељитељску моћ Светог
места захваљујући присуству реликвија мученика или његовог гроба. Зато
је разумљиво што болесни траже спас „у рушевинама храмова“ који су
могли бити гробне цркве мученика или су у њима чуване њихове мошти.
Максим Турински у V веку препоручује да треба нарочито поштовати мученике
свеце чије се реликвије налазе у цркви, и њима, поред осталих,
упућивати молитве јер они „у блаженство уводе“.13
Свети Виктриције је Наисус сагледао као град мученика Мартириополис.
4 У то време официјални симбол града је палмина грана као
препознатљив знак победе над смрћу, славе и мучеништва, што је одли
ковало Наисус као добро знан град мученика. То је потврдила и исцрпна
анализа угравираног орнамента на оловном тегу откривеног у порти црве
Св. Пантелејмона
Примећено је да је, међу најзначајније урбане центре где се чувају
реликвије мученика: Константинопољ, Антиохија, Солун и Рим, епископ
Виктриције равноправно сврстао и Ниш. Можемо претпоставити колико
је Ниш био славан са својим мученицима, када је глас о њему доспео до
Галије, који га је сврстао међу наведене градове. Изгледа да је Ниш, по
угледу на веће малоазијске центре, или ближе, на Сртумицу и Сремску
Митровицу,23 био град мученика Martyriopolis. У оваквим центрима на
првом месту славили су се мученици који су пострадали у самом граду
или његовој ближој околини. Изнад њиховог гроба грађена је црквамар
тиријум, каква је откривена у Нишу. Наисус, као значајан верски центар,
имао је и реликвије познатих мученика. Знане цркве са некрополе у Јагодин
Мали могле су бити саграђене за њих. Овакве реликвије имале су велики
значај за град и целу епархију. Наисус је у то време културно средиште,
јако верско жариште и познато епископско седиште.
'Ниш и Византија IV' , 47 страна