Gosti ne mogu videti slike, molimo Vas da se
registrujete ili
ulogujeteOružje vojničke slaveU prvih trista godina postojanja republike, Rim se neprestano, očajnički borio i vodio krvave ratove protiv Etruraca, Gala i italskih suseda, posebno protiv žilavih brđana koji su za sebe želeli polja Rimljana, njihove useve i krda stoke. Latini, Hernici, Sabinjani, Ekvi i Volsci strastveno su voleli rat. Svi oni su bili oko Rima; pružili su mu nezamisliv otpor i postali njegovi učitelji u pogledu istrajnosti ratovanja. Pošto je Senat iznašao način da plati vojnike, započela je rimska opsada Veje koja je potrajala deset godina. Kroz ratovanje Rim postaje borbeno veštiji i vojno iskusniji: „Kod Rimljana se zapaža nova veština i nov način ratovanja: njihovi uspesi postaju sjajniji; bolje koriste sopstvene pobede; osvajanja su sve veća; proširili su... naseobine; ukratko, osvajanje Veje bilo je neka vrsta prevrata". Tako je počelo, jer ništa nije tako važno za svaki vojni poduhvat kao uspeh i uzvišeno za vojsku kao slava pobede. Prvi Rimljani bili su vojnici i heroji i zato se s razlogom smatra da je ovaj prvi period od tri veka republikanskog Rima — herojsko doba rimskog naroda. Za to vreme Rimljani su osvojili Italiju i postavili temelje novoj sili na Sredozemlju, zahvaljujući kojoj su stvorili svetsku imperiju. Ako bi se tragalo za uzrocima prevlasti Rimljana u tom periodu, jedan, ali naravno ne i jedini odgovor istorijske zagonetke, mogao bi biti: „Čini se da nije bilo granica rimskoj neustrašivosti na bojnom polju, na njihovoj samopožrtvovanosti i odanosti gradu i njegovim bogovima". Jer, „Drevni Rimljani su bili ljudi neuobičajenog kova, koji su svoje vrline stavili u službu zajedničkog ideala u kojem individualne ljudske potrebe igraju male uloge. Nisu Rimljani bili samo hrabri u ratu već i bespoštedni, često krajnje nehumani... i u vreme mira". Takvi ljudi, koliko god mirotvorci vrteli glavom, odlični su vojnici za velike pobede.
Sa stanovišta vojničkog poziva važno je pitanje kako su stari Rimljani ratovali i šta je omogućilo da se proslave širom sveta. U početku se uloga vojnika i građanina nije mnogo razlikovala, jedan isti čovek je u ratu bio vojnik, a u miru se bavio zemljoradnjom. Ali, to nije bilo lako. „Kada bi rat povlačio sitne zemljoposednike sa polja, žetva bi omanula, a oni su morali da pozajmljuju i tada bi zbog kamata gubili svoju zemlju... Kako su se ratovi bez prekida nastavili, a patriciji nemoćni da se sami bore, siromašnim plebejcima je bilo dozvoljeno da se organizuju i daju vođu, pa da služenje u vojsci uslove garancijom za većom društvenom pravdom. Plebejci su primenjujući silu sprečavali da se neki dužnici, nemoćni da posle rata plate narasle dugove u lancima, prodaju u roblje. Zato je uvedeno zvanje narodnog tribuna da štiti obespravljene..." Nesporan je, dakle, uticaj rata na ratujuću zajednicu i na sve društveno-političke posledice koje nužno izaziva u državi; odnos društva i vojske, krune i mača oduvek je bio dvosmeran i uzajamno vrlo isprepleten i usko međuzavisan.
U početku Rimske imperije, koja je bila pre svega zasnovana na snazi rimskog oružja, vojnici su imali presudan uticaj na političke odnose i samu vlast u državi. Tako je narodne tribune (dva) birala vojnička skupština rimskog naroda (comitia centruriata). Svi vojnički sposobni Rimljani predstavljali su skupštinu i smatrano je da su, ako su se borili za Rim da su dovoljno pravedni da odlučuju o svim bitnim pitanjima života i smrti Republike. Za praćenje razvoja vojničke profesije u Rimu vrlo je bitno da: „U početku vojna služba nije bila plaćena, te su trupe same morale da obezbeđuju ratnu opremu. Pošto su jedino najbogatiji Rimljani bili u stanju da imaju konje, vitezovi (eqiutes), su činili posebnu grupu. Pešadija je bila podeljena na pet klasa i to po imovinskom stanju (prema zemlji i veličini opreme) koju je mogao da ponese svaki vojnik. Ratnici koji su raspolagali svime: delovima oklopa, kacigom, grudnim pancirom, zaštitnicima za noge, štitom, kopljem i mačem — obrazovali su prve tri klase i činili glavne borbene snage koje su zauzimale najopasnije položaje i izlagale se najjačem udaru. U okviru rimske legije koja je brojala 4.000 do 6.000 boraca i verovatno isto toliko stara koliko i sama Republika, tih pet klasa je podeljeno na centurije koje su brojile oko 50 — 60 vojnika, a svakom od ovih jedinica je komandovao centurion". Zanimljivo je da je Republika propisala da je naoružanim ljudima bio zabranjen ulazak u grad.
Prva tri veka Republike bogati su uvek bili u većini, mač je birao vlast, jer masa siromašnih nije služila u vojsci i nije imala nikakvog političkog uticaja. Kasnije će se to kroz vekove promeniti, kao i mnogo toga u politici i vojnoj službi Rimske imperije.
Kroz vekove rimske istorije sve što je bilo suštinsko i presudno zvalo se imenom rata, sukoba i heraklitovske borbe, gde su se sva prelomna pitanja imperije svodila na mnoge odlučujuće bitke i bojeve, i gde je jedina dilema za Rimljane i njihove neprijatelje bila ko će pobediti, a ko biti poražen i zatim propasti. Rimljane su u početku, preko sto godina, ugrožavali njihovi etrurski gospodari. Sledeći izazov za Rim bilo je vreme kada se opasnost sručila na celu Italiju i horda divljih pljačkaša Gala upala preko alpskih tesnaca, donoseći oganj i krvoproliće. Pošto su Gali 387. p. n. e. do nogu potukli rimsku vojsku u krvavoj bici na rečici Aliji, popalili su i opljačkali Rim i poubijali mnoge ostarele senatore. Međutim, i pored poraza Rim se nije predavao. Rimljani su bili ratnički narod i kasnije su vodili veliki broj ratova protiv Gala. Slavoljubivost, prezir prema smrti, čvrstina volje, bili su podjednaki u oba naroda, ali oružje Gala je bilo slabije od oružja Rima; galski štit je bio mali, a mač slab. Rimljani, rođeni pobednici i čvrsti vojnici su oko 280. godine p. n. e. postali suvereni gospodari teritorija od galskog severa (dolina reke Po) do grčkih kolonija na jugu Italije.
Rimski vojnici nastavljaju rat: „Došli su u sukob sa opasnim protivnikom Pirom, kraljom Epira. Godine 280. p. n. e. grčka falanga je kod Herakleje savladala rimsku legiju pored ostalog jer je Pir izveo u boj 20 slonova koji su prestrašili Rimljane koji do tada nisu videli slonove." Kroz burnu istoriju ratovanja uvek je jedna zaraćena strana ili neko na neprijateljskoj strani želeo drugu vojsku da iznenadi moćnim i tajnim oružjem, koje je do tada neviđeno i koje je toliko dominantno da će biti siguran garant uspeha, i da će protivnika silno uplašiti i potpunio paralizovati, a državi koja ga poseduje potpuno obezbediti veličanstven trijumf.* Uvođenje novog i za drugu stranu uglavnom nedostupnog ili nepoznatog oružja, kroz istoriju ratovanja uglavnom je značilo, makar u početku, neprevaziđenu prednost na strani protivnika. Rim se, ipak, i pored poraza dobro borio, tako da su Grci izvojevali uspeh po cenu poslovične „Pirove pobede". Zahvaljujući svojoj istrajnosti Rimljani su postali najmoćniji narod Apeninskog poluostrva. Neki sukobi sudbinski mogu da odrede tok istorije pojedinih naroda ili čitavih civilizacija. „...Pir je zaratio sa Rimljanima u doba kad su oni bili u stanju da mu se odupru i da izvuku pouke iz njegovih pobeda; naučio ih... i pripremio za velika ratovanja... Pirov rat je Rimljanima otvorio oči: protiv toliko iskusnog neprijatelja, postali su marljiviji i posvećeniji nego što su bili ranije. Našli su načina da se zaštite od slonova koji su u prvim sukobima uneli nered u njihove legije; izbegavali su ravnice i tražili pogodna mesta protiv konjice koju su zbog toga prezirali. Potom su naučili da podižu logore po uzoru na Pira, pošto su se divili poretku i dostojanstvu njegovih trupa, dok je kod njih sve bilo u neredu". Rat Rimljana sa Pirom, i pored njihovog poraza, značio je mnogo i bio je vojnički vrlo koristan, i time dokaz više da i porazi mogu narodima da ojačaju moć i budu vredniji od slabih pobeda.
(*U prilog ovome navodimo jedan slučaj iz kasnog doba rimskog carstva: „Neimar koji se zvao Kalinik, i koji je stigao u Carigrad iz Sirije, otkrio je vatrenu smesu koja se izduvava kroz cev i ima svojstvo da voda i sve ostalo što gasi vatru, samo dovodi do još jačeg rasplamsavanja. Grci koji su je stolećima koristili bili su u prilici da njome spale sve neprijateljske flote, naročito arapske, koje su dolazile iz Afrike ili Sirije da bi ih napali pod Carigradom. Vatra je uvršćena u državne tajne, a Konstantin Porfirogenit, u svome delu o upravljanju Carstvom, koje je posvetio sinu Romanu, upozorava ga da čuva ovu tajnu. Poručuje mu da ukoliko varvari od njega zatraže „grčku vatru“ mora da odgovori da nije mu dopušteno da im je preda... i prenese drugim narodima... Grci su bili gospodari mora, a to je donosilo ogromna bogatstva u Carstvo".)
Pirova slava ogleda se isključivo u njegovim ličnim osobinama. Plutarh pripoveda da je Pir bio prisiljen na rat sa Makedonijom jer nije mogao da izdržava šest hiljada pešaka i pet stotina konja. Pirov primer dokazuje da je vojska nekad prevelik teret za državu i tada zajednica postaje talac ratobornih vojnika, i da vladar neprestano mora da se upušta u nove vojne poduhvate, bez kojih ne može da opstane na vlasti. Naći pravu meru između težnji društva za mirom, sposobnosti ekonomije da podnosi ratne troškove, mudrosti politike, snage vojske i potreba razvoja države, jeste najveći izazov za svaku zajednicu kroz sve vekove istorije.
O veštini ratovanja Rimljana govore i sledeće činjenice: „Upuštajući se u rat i smatrajući ga veštinom, Rimljani su u nju unosili svoj duh i sva svoja razmišljanja ne bi li je usavršili... Procenili su da je vojnicima legije neophodno dati jače i teže napadačko i odbrambeno oružje nego što ga ima ma koji drugi narod. ...No, kako u ratovima ima stvari za koje nisu podesne teško naoružane jedinice, poželeli su da se u okviru legije nađe lako naoružani vod koji bi se mogao izdvojiti u borbi i, ukoliko se za tim ukaže potreba, vratiti u njene redove: zatim da se u njoj nađe i konjica, strelci, i praćkaši koji će goniti neprijatelja i dovršiti pobedu: da bude opremljena svim ratnim oruđima koje će nositi sa sobom; da se svaki put ulogori i načini, kao što Vegecije kaže, neku vrstu tvrđave". Da bi nosili teže oružje, vojnici Rima morali su postati snažniji od ostalih ljudi, a to je postignuto stalnim radom koji ih je jačao i vežbama kojima su sticali okretnost. Kakva je bila obuka rimskih vojnika vidi se iz sledećeg opisa: „Navikavali su ih da hodaju strojevim korakom... da prevaljuju dvadeset milja za pet sati, a katkad i dvadeset pet. Tokom ovih marševa, morali su da nose teret od šezdeset funti. Terali su ih da trče i skaču pod punom ratnom opremom; u vežbanju su koristili dvostruko teže mačeve, koplja, strele, nego kod običnog naoružanja, a ta vežbanja su bila stalna. Ratna obuka nije bila samo u logoru; i u gradu je postojalo mesto kada su građani odlazili da vežbaju (...Marsovo polje)...". „Vežbe i vojna obuka su predvorje i venac svih ratnih podviga i slavnih pobeda. U staro doba fizičko vežbanje čak i ples su bili sastavni deo vojne veštine". To se odnosilo i na vojne komandante i same imperatore, makar u herojsko doba Rimske imperije. Pompej, veliki strateg trči, skače i nosi teret kao i svaki drugi njegov savremenik. Lični primer je nezamenjiv u svim vekovima i vremenima (predratnim, ratnim i poratnim), kao i u svim političkim sistemima, jer ljudi vole velike uzore. „Svaki put kad bi Rimljani poverovali da su u opasnosti ili kada bi poželeli da nadoknade kakav gubitak, bilo je za njih uobičajeno da pooštre vojnu disciplinu". Jer, ona čini esenciju vojnog poziva.
Iz nekoliko drastičnih primera vidi se kako su Rimljani shvatali i sprovodili disciplinu vojnika. Manlije pomišlja na to da proširi svoju vojnu moć i pogubi sina koji je pogazio njegovo naređenje. Scipion Emilijan uskratio je vojnicima sve što je moglo da ih razmazi. Sula je toliko dobro obučio svoje vojnike, zastrašene ratom protiv Mitridata, da od njega zahtevaju borbu ne bi li okončali vlastite muke. Rimske vojskovođe više su strahovale od besposlenosti vojnika nego od samih neprijatelja. „Tako očvrsli ljudi obično su bili zdravi; kod pisaca ne nailazimo ni na jednu drugu vojsku koja ratuje po raznim predelima, a imuna je na bolesti". Monteskje navodi da su dezerterstva kod Rimljana bila retka, jer vojnici regrutovani iz srca toliko ponosnog, dostojanstvenog naroda, samouverenog u nadmoć nad ostalima, nisu ni mogli da pomisle na takvo poniženje. Osim toga, kako u početku rimska vojska nije bila brojna, bilo je lako držati je na okupu, jer je vojskovoća mogao da ih bolje upozna i lako uoči mane i disciplinske prekršaje. Drugi autori više naglašavaju da su surove kazne bile prepreka bežanju vojnika iz stroja ili same borbe. „Njihova neočekivana pojava ledila je žile u neprijatelju: umeli su da se iznenada pojave, naročito posle nekog neuspeha, u vreme kada su njihovi neprijatelji bili uljuljkani pobedom... svaki Rimljanin, čvršći i ratoborniji od svoga neprijatelja, uvek je računao na samog sebe; razume se — bio je hrabar... obdaren vrlinom koja je osećanje sopstvene snage. Njihove su jedinice oduvek bile najbolje disciplinovane, bilo je teško i u najljućoj borbi izbeći njihovo grupisanje ili pometnju u neprijateljskim redovima. Tako se u istoriji stalno nalazi kako, mada u početku nadjačani brojem ili žestinom neprijatelja, uspevaju da izbore pobedu". Narod koji je nekoj ideji potpuno posvećen mora biti pobednik.
Šta je posebno poučno u rimskoj istoriji ratovanja i njihovoj taktici: „Glavna pažnja sastojala se u tome da ispitaju u čemu bi ih neprijatelj mogao nadmašiti i time su posvećivali pažnju. Navikli su na prizore krvi i ranjavanja u gladijatorskim borbama koje su preuzeli od Etruraca". Još je slavni Platon u delu „Država" savetovao vladarima da deca vojnika od malena gledaju vežbe i bitke svojih roditelja da bi se navikli na napor, krv i strahote rata, koji će biti njihovo zanimanje. Ono što je posebno oduševljavalo kod rimskih vojskovoća i Rimljana kao vojnika jeste stalna spremnost na promene i hod u susret svim novim izazovima. Onaj ko je spreman da se menja i iz poraza izvlači pouke i prihvata dobrodušne savete istorije, sigurno pripada eliti pobednika. Rimljani su poučan primer za to, dok su bili u usponu snaga i svetske moći. „Oštri mačevi Gala, Pirovi slonovi, samo su jedanput mogli da ih iznenade. Obrušili su se na slabost svoje konjice, najpre zbacujući uzde sa konja kako se njihova prodornost ne bi zaustavila; potom su uveli „velite“ (to su bili lako naoružani mladići i najveštiji u legiji, koji su na najmanji znak skakali na konje ili se borili na nogama.). Kada su doznali za španski mač, odbacili su svoj, razvili su znanje o moreplovstvu. Naposletku, kao što kaže Flavije, „rat je za njih bio vežba razmišljanja, a mir vežba tela". Rimljani nisu ništa prepuštali slučaju i nastojali su da svaku prednost protivnika — geografsku, ekonomsku ili prirodnu, prigrabe za sebe i nisu propustili priliku da se domognu: „numidskih konja, krićanskih lukova, balearskih najamnika, brodova sa Rodosa. Ukratko, nijedan narod nije se spremao za rat sa toliko opreznosti i nije ga vodio sa tolikom smelošću ".
Onaj ko živi za ideal, ideju, cilj ili veru mora u odnosu na druge koji su u tome manje predani ili su prepuni sumnje u sopstvene sposobnosti i raznih obzira prema drugima — biti najbolji.