Gosti ne mogu videti slike, molimo Vas da se
registrujete ili
ulogujeteGde je, dakle, bila zemlja iz koje su poticale te neobične žene? Kao lokacija se jednodušno prihvata antička maloazijska Grčka, koja otprilike odgovara zapadnoj Turskoj - preciznije rečeno, onaj njen deo gde se nalaze grad i ravnica Temiskira na reci Termodonu, gotovo na pola puta duž južne obale Crnog mora. Međutim, verovalo se da su one osvojile i okupirale mnogo širu teritoriju i čak osnovale tako gusto naseljene gradove kao što su Efes, Smirna (Izmir), Mirina, Pafos i Sinope. Verovalo se, takođe da su Amazonke bile graditelji velikog Artemidinog hrama u Efesu, kojem se odavala počast širom čitave Grčke u slavu hrabrih žena koje su, čak i posle teškog poraza pretrpljenog u borbi sa trupama kralja Tezeja, smogle hrabrosti da igraju tako upadljivu ulogu u odbrani Troje protiv grčkih opsadnika.
Pa ipak, uprkos izobilju informacija o podvizima Amazonki, kasniji istraživači klasičnog perioda počeli su da sumnjaju u postoja-nje tih žena-ratnika, uglavnom na osnovu činjenice da armije Alek-sandra Velikog, stigavši do Temiskire na Termodonu 333. godine pre naše ere, nisu tamo naišle ni na kakve tragove takve nacije. U isti mah, kao da direktno protivreči ovom gledištu. drugi jedan izveštaj tvrdi da je makedonskog kralja posetila kraljica Amazonki zvana Te-lestra, koja je želela da ima dete od nepobedivog vojskovođe.
Na osnovu ove priče, neki komentatori dokazuju da bi - u slučaju da se Aleksandar doista našao u blizini zemlje Amazonki - s njihove strane bilo politički oportuno da ga umilostive na uobičajen orijentalski na-čin, to jest da mu ponude jednu od princeza za njegov harem. Što se tiče ociglednog odsustva Amazonki iz njihovog tradicional-nog sedišta u Temiskiru. pristaše legende ističu da su žene do tog vre-mena mogle da migriraju dalje prema istoku. Međutim, u svemu tome možda je karakteristično sledeće: što su dublje Grci, a kasnije i Rim-Ijani, prodirali na Bliski istok, utoliko je udaljenija postajala zemlja Amazonki - sve dok ih. na kraju, jedan nemački učenjak nije smestio negde u stepe centralne Azije, tamo odakle su Mongoli povremeno vršili upade u istočni sredozemni svet. 1 tako su se, osvitom 20. stole-ća, lepa stvorenja iz grčkih legendi pretvonla u čudovišta nemačkog učenjaka.
Jednom rečju, postojanje Amazonki kao istorijske činjenice ostaje krajnje kontroverzna tema, i možda je najbolje od svega što možemo učiniti da u tom pogledu budemo ,,otvorenog uma", kao što nam save-tuje grčki geograf i istoričar Strabon (63. p.n.e. - oko 20). Mada je bio cepidlački naučan u korišćenju činjeničnog materijala, Strabon nije imao strpljenja sa onim pedantima koji su odbijali svaku mogućnost da mitovi sadrže u sebi jezgro istine; a naročito je bio strog prema onim skepticima koji su odricali svaku verodostojnost Homerovoj priči o Troji. Za razliku od njega, čuveni viktorijanski istoričar Džordž Grout, čija je ,,Istorija Grčke" bila pisana ,,u duhu naučnog kriticizma". tvrdi otvoreno da legenda o Amazonkama. baš kao i opsada Troje, nema nikakve osnove u istoriji, već je ,,naprosto skupna stvar grčkog verovanja u legende". Koliko je, dakle, bio u pravu Stra-bon kada je ostao otvorenog uma! 1 koliko se Grout prevario u pogle-du Troje! I koliko bi on, zbog toga, mogao da ima krivo kada je reč o Amazonkama! Ipak, naše šanse da ćemo ikada pronaći neke konkretne dokaze o toj fascinantnoj naciji po svoj prilici su male. Amazonke su, naravno, bile nepresušan izvor inspiracije za grčke pesnike, oratore i mitologe, tako da znamo imena n|ihovih kraljica, način na koji su vaspitavale svoju žensku decu, ratove koje su vodile, pa čak i odeću koju su nosi-le. Ali, koliki deo tih detalja možemo zahvaliti fikciji, a koliki deo či-njenicama - to ne znamo.
Ukoliko priča o tim ženama-ratnicima pripada više mitologiji nego istoriji, onda možemo biti sigurni da nas ona odvodi daleko unazad, u onaj period Ijudske istorije kada je žena bila podjednako simbol života i smrti, mira i rata, čemu se i imaju pripisati paleolitske statue takozvanih Venera: do najranijih mediteranskih kultura koje se zasnivaju na ideji o Zemlji-Majci; do devičanske boginje Palade Atine, koja ie širom čitave Grčke bila poštovana kao boginja života i rata. U tom pogledu interesantno je napomenuti da je Atina nosila štit ukrašen scenama iz borbi Amazonki sa džinovima. Ukratko, mit o Amazonkanna možda vuče koren iz folklornog se-ćanja na jedan period u istoriii kada je društvo bilo matri)arhalno. Ostatke jednog od takvih sistema nalazimo u Tacitovim opisima ne-mačkih plemena. čije su žene pratile svoje muževe i sinove u rat. Isto tako, možemo videti koliko je ideja o istinski emancipovanoj ženi bila izazovna za Grke koji su, tokom procesa civilizovanja. svoje sopstve-ne žene i majke sveli na status polurobova. Sledstveno tome, Ama-zonke su - mada u očima Grka poluvarvari - ipak bile poštovane kao hrabra i slobodarska stvorenja, dostojna visokog mesta u istoriji.
Izvor:
https://sites.google.com/site/misterijesveta/misterije/nestale-civilizacije/atlantida-i-drugi-nestali-svetovi/07-zemlja-amazonki