NEKI OD PRIKAZA KENTAURA U LIKOVNOJ UMETNOSTI
Gosti ne mogu videti slike, molimo Vas da se
registrujete ili
ulogujeteGustave Moreau, Dead Poet and Centaur
Gosti ne mogu videti slike, molimo Vas da se
registrujete ili
ulogujeteGustave Moreau, Centaur and Cupid
Gosti ne mogu videti slike, molimo Vas da se
registrujete ili
ulogujeteGiovanni Domenico Tiepolo, ca. 1700.
Gosti ne mogu videti slike, molimo Vas da se
registrujete ili
ulogujeteHonore Daumier, Centaur Abducting a Woman, 1870.
Gosti ne mogu videti slike, molimo Vas da se
registrujete ili
ulogujeteCornelis van Dalen, ca. 1660.
Gosti ne mogu videti slike, molimo Vas da se
registrujete ili
ulogujeteWilliam Russel Flint, Centaur Trains Heros on Pelion, 1912.
Gosti ne mogu videti slike, molimo Vas da se
registrujete ili
ulogujeteBoris Artzybasheff, 1922.
Gosti ne mogu videti slike, molimo Vas da se
registrujete ili
ulogujeteRodin, Centaur, 1880.
Gosti ne mogu videti slike, molimo Vas da se
registrujete ili
ulogujeteArnold Böcklin, Centaur and nymph
Gosti ne mogu videti slike, molimo Vas da se
registrujete ili
ulogujeteArnold Böcklin, Centaurs
Gosti ne mogu videti slike, molimo Vas da se
registrujete ili
ulogujeteGiovanni Battista Tiepolo
Gosti ne mogu videti slike, molimo Vas da se
registrujete ili
ulogujeteOdilion Redon, Struggle-between woman and centaur
Gosti ne mogu videti slike, molimo Vas da se
registrujete ili
ulogujeteean-Baptiste Regnault – Achilles and the Centaur
Ovaj sažet i hronološki neorganizovan pregled prikaza kentaura kojima je posvećen post – odlomak iz rečnika grčke i rimske mitologije – u cilju je prikaza pokušaja umetnika da iz mitološke scene istovremeno izvuku najviše od forme, kao i od same poruke koju mitska priča može sadržati. Istu je bilo potrebno predstaviti kroz odgovarajući oblik koji je samoj temi, prema antičkim ili klasicističkim pravilima, namenjen.
Retko se koji umetnik, od onih čija su dela predstavljena, odlučio na prikaz kentaura Hirona čija priča sa sobom nosi oporu poruku. Umetnici su se uglavnom odlučivali na prikaze divljih hordi kentaura koji lutaju udaljenim brdima, opijeni vinom i nezajažljivom požudom. Pikaz neobuzdanih nagona kroz prikaz dinamičnih i neobuzdanih pokreta izazov je za umetnika, za kontrolu i trening pokreta ruke i formiranje linija koje tvore forme.
Smatram da su ovim mitološkim scenama umetnici davali najčešće oblike kroz crtež, a ređe kroz ulja na platnu ili skulpture. Tek su kasnije Ogist Roden, kao i neki klasicistički skulptori pre njega – čija se dela mogu videti u Kunsthistorische muzeju u Beču – kentaure počeli da predstavljaju i kroz forme nastale mermerom ili na platnu. Tema je, po strogom klasicističkom odnosno akademskom pravilu, morala pratiti formu kroz koju bi bila predstavljena.
Izgleda da je tema kentaura, prikaza njihovih borbi, raskalašnosti, dinamike kretanja kroz upotrebu oružja, otmicu tuđih žena ili beg kroz prirodno okruženje bila neporeciv nagon u čoveku koji je mogao da bude prikazan kao tema dostojna umetničkog dela. Ali, ostaje pitanje otkud odabir adekvatnih medija kojima su ove scene predočene i zašto baš one. Ili pitanja, kao i odgovori, u ovom slučaju, kao i u slučaju umetnosti uopšte nisu potrebni.