Jonski stilIako je nastao pre VII veka p.n.e., jonski stil počinje svoj razvoj u kamenoj arhitekturi tek od početka VI veka p.n.e., da bi svoj najviši domet i svoje cvetanje dostigao u poslednjim decenijama V veka p.n.e.
Za razliku od stuba dorskog stila, stablo jonskog stuba počiva na okrugloj osnovi – speiri – koja je položena na četvrtastoj plinti. Speira se sastoji od dva konveksna prstena – torusa – i jednog konkavnog prstena – trohila. To je oblik atičke baze jonskog stuba koja na gornjem torusu najčešće ima motiv ornamentalnog reljefnog prepleta.
Stablo jonskog stuba je više i vitkije od dorskog stuba. Ono nema entasisa, a veliki broj kanelura iznosi do 24, iako ponekad ovaj broj može biti i dva puta veći. Ivice kanelura nisu oštre, a same kanelure završavaju se lučno, tako da svaka od njih predstavlja zatvorenu celinu. Stablo je za kapitel vezano ili glatkim plastičnim prstenom ili vencem astragala.
Postoje tri osnovne varijante jonskog kapitela: eolski, istočni i zapadni tip. Kapitelima svih ovih tipova zajednička je traka – voluta – čiji se krajevi savijaju u uvojke koji prelaze širinu stabla stuba. Smatra se da je eolski stil egipatskog porekla, da je pozajmljen iz egipatske arhitekture u kojoj je imitirao krunicu cveta, pa je preko asirsko-vavilonske i kiparske umetnosti stigao i u grčko etničko područje. Primere ovakvog kapitela u grčkom svetu pružaju spomenici jonske kulture u Neandriji, u Troadi (stari hram bez predvorja i opistodoma), na ostrvu Lezbu, ali, iako veoma retko, i u Atici.
Istočni tip kapitela vodi poreklo od drvene konstrukcije: jastuk sa volutnim završecima razvio se od poprečne grede postavljene na drveno stablo stuba. Zapažena je i faza kombinovanja drvenih i kamenih elemenata stuba. Na nekim kiparskim građevinama koje pripadaju ovom stilu utvrđeno je da su imale drvene stubove koji su počivali na kamenoj bazi-plinti, a kapitel im je takođe bio od kamena.
Treći, zapadni tip jonskog kapitela ima, neposredno iznad stabla stuba, oblik snažne trake, čiji se krajevi savijaju u volute. I ovaj tip ima svoj prototip u azijskoj arhitekturi. Kapiteli Kibelinog hrama u Srdu pripadaju ovom tipu, i mada su nešto bogatiji u plastičnoj dekoraciji, pokazuju najbližu srodnost sa kapitelima starog Artemiziona u Efesu. Hram u Prijeni takođe ima kapitele ovog tipa.
U samoj Grčkoj, kapitele ovog tipa ima hram u Basama, u Figaliji na Peloponesu, kao i mnoge građevine u Atici (severni hram Erehtejona u Atini), Delfima (stub Naksosa), a takođe i u Velikoj Grčkoj (u Lokrima, Geli i dr.).
Za razliku od dorskog stuba, jonski kapitel ima različit izgled s fronta i sa strane. Pošto su njegove volute postavljene paralelno sa linijom arhitrava, tako da kapitel ima uvek frontalni položaj prema gledaocu, bilo je nužno da ugaoni kapiteli peripteralnih hramova imaju prema svakoj strani arhitrava frontalno položene volute. Na taj način dobijen je kapitel koji prema spoljašnjim stranama ima dva „lica“, a prema unutrašnjim stranama dva profila.
Arhitrav na građevinama jonskog stila preko tanke ploče čije su ivice ukrašene ovoidnim ornamentima oslanja se na kolonadu. Ovo gredlje je glatko za razliku od dorskog, čija je površina podeljena na površine triglifa i metopskih polja. Jonski arhitrav sastoji se od tri fascije, tri zone, koje ostavljaju utisak triju greda položenih tako da druga izlazi iz ravni prve, a treća iz ravni druge, tako da imaju stepenast izgled. Gornja strana ovog profila završava se redom astragala i abakusa, ukrašenog plastičnim jajolikim motivima.
Glavni ukras na gredlju jonskih građevina izveden je iznad arhitrava, kao plastični friz ili zooforos. Friz je obično zatvorena kompozicija u plićem ili višem reljefu čiji su motivi u vezi sa božanstvom kome je hram posvećen. Kao primer klasične lepote jonskog friza uzima se friz na jonskom amfiprostilu Nike Aptere, na atinskom Akropolju.
Iznad friza izveden je, kao reminiscencija na drvenu arhitekturu, zupčasti venac. On natkriljuje iznad kime gejson, koji ima zadatak da svojom izvučenom površinom štiti ukrase zooforosa od štetnih uticaja atmosferilija.
Ostali elementi jonske građevine – sima, holedre, krov, tavanica – odgovaraju tim delovima građevina dorskog stila.
Bogatstvo i živost dekoracije i spoljnih i umutrašnjih površina i delova hrama pojačava, pored plastičnih ukrasa i vajarskih kompozicija, upotreba boje. Spektar boja upotrebljenih za ukrašavanje kapitela, arhitrava, friza, metopske i timpanonske plastike, veoma je bogat i podrazumeva sve osnovne boje, pa i zlatnu. Široke površine bojene su, po pravilu, belom bojom, dok su sitni ukrasi – anuli, gute, regule, triglifi, astragali itd. – bojeni intenzivnim i živim bojama: crvenom, plavom, ređe zelenom i zlatnom. Na taj način stvarao se utisak bogate, polihromirane dekoracije, živosti i vedrine atmosfere koju je stvarala građevina sa takvim ukrasima.