2. GRANICE SLOVENSKE PRAOTADŽBINE
Slovenska praotadžbina nalazila se na severu, iza Karpata, ali njene granice možemo utvrditi samo približno i samo u velikim potezima. Istoriskih izveštaja imamo vrlo malo, pa i oni glase prilično neodređeno. Prema Tacitu, Pliniju i Ptolomeju, prvim istoričarima koji pominju Slovene na severu, dakle u prvom i drugom veku posle Hrista, granica izmeću Slovena i Germana bila je reka Visla. Prema Tacitu godine 98 po Hristu, Sloveni stanuju na desnoj obali Visle izmeću Peukina i Finaca, te su vrlo veliki i borben narod. Prema Ptalomeju oko 178 godine po Hristu, Sloveni stanuju u Sarmatiji na celom Venedskom Zalivu (Baltičkom Moru) na istoku od Visle. Pre.ma tome, u ovo vreme Visla bi bila granica između Germana i Slovena. Ali ove vesti su netačne i neodređene. Pre svega, Tacitova Germanija nije čisto etnografski, nego pre svega geografski pojam. Isto tako je Ptolomejova Sarmatija geografski pojam. Ako dakle autori pišu, da je Visla granica između Germanije i Sarmatije ne možemo iz toga zaključiti, da u Germaniji stanuju samo Germani i da, u ovo vreme, tamo nije moglo da bude Slovena. Isto tako znamo, da su Germani već davno pre toga prešli Vislu i neka germanska plemena došla čak do Crnog Mora. Tako je na pr. germansko pleme Bastarni već nekoliko vekova pre Hrista iz istočne Germanije preko Visle prešlo u slovensku praotadžbinu, pa se iza Karpata pomicalo do ušća Dnjestra u Crno More. Isti je slučaj bio sa Skirima i Peukinima. Kasnije su prešli Goti preko Visle i Ptolomej na svojoj karti ima ih zabeležene kao i neka druga nemačka plemena na desnoj obali Visle.
Približno oko 1000 godina pre Hrista počelo je nemačko prodiranje sa severa na jug, pa i istok i zapad. Za vreme Tacita, Germani stanovali su već po celoj Germaniji do Visle, neka germanska plemena prešla su već i Vislu i prodirala prema jugoistoku. Visla je dakle u ovo vreme bila približno, a ne tačno, granica Germanije u tom smislu, što su Germani već zauzeli celu zemlju do Visle, a sa druge strane stanovali još slobodni narodi od kojih su najveći i najsnažniji bili Sloveni, ili kako ih Tacit naziva Venedi. Ali iz njegovog pričanja ne možemo zaključiti, da je Visla bila etnografska granica, da na zapadu od Visle nije bilo Slovena koji su mogli tamo stanovati još pre Germana, pa se i držati pod njihovom vladavinom. Drugih istoriskih vesti o slovenskoj praotadžbini nemamo. Jedino mogla bi se navesti pribeleška starog grčkog istoričara Herodota o narodima zvanim Neuri i Budini koji su, po svoj verovatnoći, bili Sloveni. Prema Herodotu, Neuri bi stanovali približno od istočnih Karpata i gornjeg Dnjestra do Dnjepra, a na severu njihova naselja prostirala su se vrlo daleko, moguće do Buga, Pripeta i Berezine. Prema jednoj Herodotovoj pribelešci Budini stanovali su na istoku od Neura i pored njih, dakle na basenu srednjeg Dnjepra i basenu Desne. Prema drugoj pribilešci zemlju Budina treba tražiti na Donu i čak na istoku od Dona. Herodot primećuje, da su Budini silno veliki narod. Ovu njegovu vest možemo protumačiti najbolje na taj način, da je čuo o Budinima iz dva izvora. Jednu vest dobio je od grčkih trgovaca koji su Dnjeprom putovali u unutrašnjost, drugu vest dobio je od trgovaca, koji su Donom trgovali sa unutrašnjošću. Prema tome zemlje Budina prostirale bi se vrlo daleko, od Dnjepra do Dona, pa i preko Dona.
Prema ovim vestima ne možemo ni približno utvrditi, gde se nalazila slovenska praotadžbina. Treba da se poslužimo drugim izvorima.
Topografska nomenklatura ima očigledno slovenski karakter na celoj teritoriji od Dnjepra do Visle i preko Visle do gornje Odre. Na ovoj teritoriji ne nalazimo tragove o drugim narodima. Samo privremeno i tako reći prolazno držali su se u njoj delovi keltskog i germanskog naroda. U početcima istorije ova zemlja ima čisto slovenski karakter. Geografski karakter zemlje odgovara potpuno slovenskoj praotadžbini. Možemo dakle reći, da je ova teritorija slovenska praotadžbina. Na jugu granica je išla od izvora Visle, odnosno Odre, Karpatima prema jugoistoku, od Karpata prešla je ka Dnjepru na onoj liniji, gde šuma prelazi u stepu, dakle približno kod Dnjeprovih Pragova. Južni stepski pojas bio je od nekada torište iranskih i turanskih hordi, koje su iz Azije preko crnomorskih stepa prelazile u Evropu. Iz istorije poznajemo najpre trakiske Kimerice, Kimerice potisli su iranski Skiti, za njima su došli iranski Sarmati i Alani, dalje dolaze turanske horde, Huni, Avari, Bugari, Madžari, Pečenjezi, Polovci. Izmeću ovih nomada i Slovena na severu vodile su se neprestano borbe, Sloveni prodirali su na jug u stepe, nomadi uspevali su ponekad da podjarme pojedina slovenska plemena, kao što to znamo o Skitima i Sarmatima, a kasnije o Hunima i drugima. Na jugozapadu granicu su tvorili Karpati. Ime Karpati, izgleda da su Sloveni dobili posredovanjem germanskog plemena Bastarni. Kad su Bastarni prodirali na jug izgleda dakle, da su Sloveni došli do Karpata, ali nisu ih još gusto zaposeli. Na zapadu imamo čisto slovensku nomenklaturu do gornje Odre i Varte. Na severu granica prema Litvanima i Finima bile su močare Pripeti i Berezine. Istočno od Dnjepra slovensku nomenklaturu ima basen Desne.
Ova slovenska praotadžbina zauzimala bi dakle teritoriju cele današnje Poljske sa izuzetkom vilenske i novogrodske vojvodine, dakle njenog severoistočnog dela. Od Nemačke pripadala bi joj cela Gornja Šleska, od Rusije približno černigovska, pol tavska, podolska, kijevska i volinska gubernija na jugu, a na severozapadu delovi minske i mohilevske gubernije.
Ova teritorija bila je bez sumnje praslovenska. Pitanje je što se tiče teritorije zapadno od Gornje Odre, pa do Sale. Topografska nomenklatura ove teritorije nije čisto slovenska. Broj krajevnih imena, koja imamo iz ovih krajeva pre doba takozvane seobe naroda i koja su sačuvana kod latinskih i grčknh autora, nije baš veliki. Neka od ovih imena možemo dobro, pa čak i najbolje objasniti pomoću slovenskog jezika, druga ne pokazuju slovenski oblik. Osim toga ova imena sačuvana su nam kod starih autora u pokvarenom obliku. Topografska nomenklatura ne može dakle da stvar tačno reši. Latinski autori ubrajaju ovu teritoriju u Germaniju i nabrajaju razne germanske narode koji stanuju na teritoriji od Visle do Labe i preko Labe. Germanija, koja se prema Tacitu prostire do Visle, pre svega je geografski, a onda i politički pojam. Tacit nabraja u Germaniji razna plemena, koja sigurno nisu germanske rase, kao na pr. Este na Baltiku, keltske Trevere i Nervije na Rajni, za koje izrično primećuje da nisu Germani. Za pleme Osi piše Tacit, da su Germann, mada ne govore germanski jezik. Tacit je dakle pod imenom Germana obuhvatao sve narode koji stanuju u Germaniji, kao što se na pr. moglo reći da su Kirgizi, Gruzini, Estonci itd. Rusi, jer žive u ruskoj državi. Prema ovom Tacitovom opisivanju apsolutno ne možemo zaključiti, da su u ovoj Germaniji stanovali samo narodi germanske rase i ne možemo utvrditi, da u ovoj Germanijn nije bilo Slovena.
U VI peku cela Nemačka do Sale i Labe bila je naseljena slovenskim narodima, koji su prodiraln i preko ove reke u zapadnu Nemačku. To su bili Srbi u srednjoj Nemačkoj, Obodriti, Ljutičani i Pomorci na Baltičkom Moru. Pitanje je da li su ovi Sloveni prastanovništvo Germanije, ili su se oni kasnije doselili?
U toku takozvane seobe naroda germanski narodi ostavljali su Germaniju i kretali nz put prema jugu i jugozapadu. U IV veku krenulo je poslednje germansko pleme iz ove Germanije. Prema jednoj teoriji Sloveni su počeli da prodiru preko Visle i Odre u srednju, pa čak i u zapadnu Nemačku tek posle IV veka po Hristu, kad su germanska plemena napustila svoju otadžbinu. Ovo prodiranje vršeno je u glavnom u petom veku, a sredinom šestog već je bilo zaključeno. Sloveni su dakle gotovo istovremeno prodirali od Visle na zapad kad su i preko Karpata prodirali u Podunavlje i Balkan.
Prema drugoj teoriji Sloveni su u srednjoj Nemačkoj do Sale i Labe prastanovnici, koji su tamo živeli pre dolaska Germana. Germanska praotadžbina nalazi se na severu, u skandinavskim zemljama, u Danskoj, Šlezviku, Holandiji i na obalama Baltičkog i Severnog Mora. Sa severa prodirali su lagano na jug. Oko 1500 godine pre Hrista južna germanska granica išla je do Emze, Brunšvika, ušća Sale u Labu, rekom Havelom približno do Berlina. Lagano prodirali su sve dalje na jug, potiskivali Kelte i Slovene, koji su stanovali odavna u sadašnjoj srednjoj Nemačkoj, u prvom veku pre Hrista proširili su se već preko Odre, Majne i Rajne, pa i preko Visle. Germanski narod Bastarni krenuo je na put na jugoistok već između V-III veka pre Hrista. Za njnma krenuli su drugi. A druga germanska plemena kao Cimbri i Tevtoni, prodirala su na jugozapad, u Galiju i Italiju. U drugom veku posle Hrista počeo je veliki pokret, koji se zove seoba naroda, jedno germansko pleme za drugim odlazi ponovo iz Germanije, u trećem veku nijedan germanski narod nije više u srednjoj i istočnoj Germaniji. Prema ovoj drugoj teoriji Sloveni su dakle stanovali u Germaniji pre dolaska Nemaca. Oko 1500 godine pre Hrista granica između Slovena i Germana bila je približno od ušća Sale u Labu, tokom reke Havele na Berlin i od Berlina na Starograd na Baltičkom Moru u blizini Gdanska. Posle toga Nemci su prodirali sve dalje, podjarmili Slovene i živeli zajedno sa njima nekoliko vekova. Najposle Sloveni su ponovo ojačali, isterali jedan germanski narod za drugim, i ostali slobodni, dok nisu oko godine 800 ponovo došli u sukob sa nemačkom carevinom, sa kojom su vodiln ogorčene borbe oko četiri veka. Prema prvoj teoriji došli su dakle Sloveni u Nemačku tek posle odlaska Germana, posle četvrtog veka po Hristu. Prema drugoj teoriji Sloveni su u Nemačkoj prastanovnici, živeli su tamo pre Nemaca, pod Nemcima i ostali su, kad su nemačka plemena otišla na svoja daleka putovanja.
Prema ovoj drugoj teoriji slovenska praotadžbina prostirala se dakle do Labe i Sale. Ova druga teorija svakako ima mnogo više dokaza, pa je mnogo verovatnija od prve.
Prema prvoj teoriji Sloveni su se iz svoje praotadžbine između Dnjepra i Visle u srazmerno kratko vreme od nepuna dva veka raselili na ogromne nove teritorije: na jugu preko Karpata do Dunava i preko Dunava po celom Balkanu, pa čak i na ostrva Egejskog Mora i u Maloj Aziji, na severozapadu preko cele Nemačke do Labe i Sale i još dalje u zapadnu Nemačku, na jugozapad zauzeli su Češku i Moravu, Austriju, prodrli u Bavarsku, zauzeli Alpe do Jadrana i na zapadu do Tiljmenta. Osim toga iz svoje praotadžbine u isto vreme širili su se na jugoistok i na istok. Već Prokopije piše, da žive Sloveni gusto naseljeni na Donu. U isto vreme došli su već na Oku i Volgu, potiskivajući pred sobom finske i uraloaltajske narode. A na severu potiskivali su Litvance. Ma koliko plodan bio narod, takva ekspanzivnost je nemoguća. Da su se Sloveni tako širili iz svoje praotadžbine, ona bi ostala bez naroda. Kad su se Sloveni preko Dunava širili na Balkan, panonska ravnica, Vlaška i Moldavija ostale su retko naseljene, pa je u Panoniji mogao da se proširi madžarski elemenat, u Moldaviji vlaško-rumunski. A prema ovoj teoriji Sloveni su se iz praotadžbine razlili tako reći odjednom preko većeg dela Evrope i ova praotadžbina ostala je i dalje gusto naseljena kao što je bila i pre! To je nemoguće. Seoba Slovena nije mogla da se izvrši u tako kratko vreme iz ove praotadžbine. Na jug njihova seoba počela je mnogo ranije. Isto tako razvijali su se ranije lagano i na istok. Zapadni krajevi do Sale i Labe uopšte nisu bili naseljeni posle odlaska Germana. Sloveni su bili tamo prastanovnici, neko vreme stanovali su tamo i Germani koji su bili kasnije ponovo isterani, kao što je bio slučaj na pr. sa Turcnma na Balkanu.
Iz rimskog doba poznata su neka imena planina i reka, koja se upotrebljuju i danas, kao na pr. reke: Albis (Laba), Visla, Odra, Sala, Havela, Varnava, Vidava, i planine: Krkonoši i Jeseniki. Ako je novo stanovništvo došlo u krajeve, koji su bili nezaposednuti ili sa kojih je isteralo staro stanovništvo, donosilo je sobom i nova krajevna imena. Tako opažamo kod nas na jugu, da iščezavaju stara rimska imena dolaskom Slovena, te se pojavljuju nova slovenska. Samo tamo, gde je slovensko stanovništvo dugo i mirno živelo sa starim latinskim stanovništvom, primilo je od njega krajevna imena, kao što je to bio slučaj na pr. u Dalmaciji i Istri. Latinski autori dobili su ova krajevna imena iz srednje i severne Nemačke od naroda koji je tamo živeo. Ako su ovo prvobitno stanovništvo bili Germani, morali su Sloveni bar vrlo rano doći u Germaniju i izvesno vreme mirno živeti sa Germanima da su od njih primili ova krajevna imena, te ih čuvali dalje, kad su Germani otišli. A mnogo prirodnija je pretpostavka, da su prvobitno stanovništvo bili Sloveni, koji su ostali na ovoj teritoriji i dalje, kad su došla u Germaniju pojedina germanska plemena, a posle odlaska Germana ponono ostali u zemlji kao jedino stanovništvo.
Mnogo krajevnih imena ima takvu formu, da ih možemo najlakše objasniti pomoću slovenskog jezika, nekoliko imena očigledno je slovenskih — frapantna i neobjašnjiva pojava, ako ne primimo pretpostavku, da su Sloveni već u rimsko doba stanovali u srednjoj Germaniji. To je slučaj sa imenima reka: Laba, Odra, Sala, Havela, Varnava, Vidava, Morava i planina Semanos, Gabreta (Šumava), Krkonoši i Jeseniki.
Još interesantnije i markantnije je sa imenima naroda. Rimski autori pominju na pr. snažan germanski narod pod imenom Silingi, koji je stanovao u sadašnjoj Šleskoj i Lužici. Taj narod krenuo je sa Odre između II—III veka po Hristu, u trećem veku bili su već na Dunavu, sa Vandalima došli su u Španiju, gde su bili uništeni. Ali zemlja gde su stanovali, sačuvala je dalje njihovo ime Silingi —Šlezani i narod, koji tamo stanuje je poljsko pleme, koje se od nekada, pa i sada zove Šlezani. Poljski jezik sačuvao je još i nosni zvuk od starog izraza Silingi. Da su Poljaci posle odlaska Silipga došli u pustu zemlju, dali bi joj novo ime. Uostalom apsurdno je, da jedan narod odlazi, ostavi zemlju praznu, a kasnije dolazi za njim drugi, te se tamo naseli. Istorija ne poznaje takvih praznina. Slovenn su morali stanovati izvesno i to prilično dugo vreme zajedno sa Silingima u ovoj zemlji, Silingi su bili vladajući narod i tako je zemlja primila njihovo ime, pa i Sloveni, koji su ostali posle njihovog odlaska. Silingi bili su sigurno germanskn narod, to priča forma njihovog imeia, kao i neka imena njihovih vladara, koja su sačuvana. Imamo dakle dokaz, da je slovenski narod u Germaniji izvesno, prilično dugo vreme živeo pod Germanima.
Dalje se pominju germanska plemena Varini, Rugi, i Lugi, koja isto tako iščezavaju, a posle njihovog odlaska pojavljuju se u istom kraju Sloveni pod istim imenima. Rugi su bili germansko pleme koje je došlo iz Skandinavije na Baltičko More, u III i IV veku bili su na Dunavu, ostatci su otišli u Italiju, a neki na Balkan. Ali ostalo je slovensko ime Rujana (Rugen) velikog otoka na Baltičkom Moru, slavnog središta paganskih Slovena. Varini su živeli u prvom veku posle Hrista u sadašnjem Meklenburgu, kasnije su otišli na Rajnu, gde iščezavaju. A u njihovoj zemlji na baltičkoj obali pojavljuje se pleme Varni, jedno od najsnažnijih plemena obodritskog naroda, koje je u borbi sa Germanima igralo veliku ulogu.
Tacit pomnnje veliki narod Lugi u srednjoj Germaniji u sadašnjoj Lužici. Ime Lužica dolazi od imena lug, pa i ime Lugi ima isti oblik. Ovi Lugi delili su se na razna plemena od kojih se pominju Mogiloni, Butoni, Sibini, Havelani, Buri, Semnoni itd. Lugi su jedna istorijska zagonetka. O njima se nigde ne piše, da su bili Germani ili da su govorili germanski jezik. Stanovali su na zapadu do Labe, od Krkonoša, Orlovskih planina i Jesenika i gornje Visle na jugu, pa do Varte, Noteče i Havele na severu, dakle približno na teritoriji na kojoj nalazimo kasnije severne Srbe. Oni iščezavaju u IV veku. O njihovoj seobi ne znamo gotovo ništa. Na istoj teritoriji koja se kasnije naziva Lužica, pojavljuju se Lužički Srbi, a neka plemena lužičkih Srba potpuno odgovaraju imenima plemena davnih Lugia, kao na pr. Havelani na Haveli, Mogilani, na istoj tački, gde stari autori pominju lugijsko pleme istog imena, Butoni oko sadašnjeg Budišina u srpskoj Lužici, a tamo gde rimski autori pominju lugijsko pleme Semnones, pojavljuje se kasnije srpsko pleme Zemčici. A imena ovih plemena imaju potpuno slovenski oblik. Visoke planine, koje prema latinskim autorima čine na jugu granicu lugijske zemlje, nazivaju se kod ovih autora Krkonoši i Jeseniki, koja imena postoje još i danas. Najprirodniji zaključak stoga bio bi dakle, da su Lugi pretci Lužičkih Srba, koji su po velikoj većini ostali u otadžbini. Samo su mali delovi u toku seobe naroda otišli u druge zemlje. Tako ima Peutingerova karta zabeležen u Dakiji napis: Lupiones Sarmate — reč Lupiones verovatno treba da se čita Lugiones, što bi značilo Sarmate Lugi. Za vreme Domiciana neki Lugi borili su se u Meziji, a oko godine 50 posle Hrista neki Lugi napali su Vanijevu državu na Dunavu. Ali o njihovoj seobi uopšte istorija ne zna ništa.
Najprirodniji zaključak je dakle, da su Sloveni stanovali u Germaniji pre dolaska Germana, živeli dalje pod njima i ostali, kad su Germani otišli. Uopšte je nerazumljivo, ovo lutanje Germana. Zašto Germani odjednom ostavljaju svoju otadžbinu i jedno pleme za drugim odlazi u tuđe zemlje? Ovu pojavu ne možemo objasniti drukčije nego, da su Germani odlazili, jer su bili primorani otići. Sloveni su se osnažili, pa su isterali Germane. Rimski istoričar Julius Capitulinus piše, da su za vreme rimskog cara Marka Aurelia Germani postali nemirni, te su počeli da napadaju rimsku državu, a kao razlog navodi: „jer su bili potiskivani od drugih varvarskih naroda.” Ovi „drugi narodi” mogli su biti samo Sloveni. Tacit piše da planine i strah dele Germane od Sarmata. Između Germana i Slovena ili Sarmata vodile su se dakle neprestano borbe.
U ostalom to, što se kod starih autora naziva „narodi”, nisu uvek, narodi, u našem smislu. U mnognm slučajevima to su vojničke orgakizacije, koje su se na nemačkom jeziku nazivale „Heerbann". Ove organizacije često su bile mnogobrojne, prelazile su sa ženama i decom iz jednog kraja u drugi, stupale u službu raznim vladarima, neki put, ako se pružala prilika, i na svoju ruku osvojile zemlju i u njoj vladale, bile ponovno isterane, silom uništene, ili su se pomešale sa domaćim stanovništvom. Stari autori opisuju istoriju vladara i ratova, a ne istoriju naroda u pravom smislu. Pod takvom vladavinom oružanih najezdnika živelo je domaće stanovništvo dalje, a istorija ne priča o njemu ništa. Pod germanskim Francima u Galiji, Langobardima u Italiji, Gotima u Španiji, živelo je romansko stanovništvo.
Pod bugarskom najezdom živeli su na Balkanu Sloveni, koji su bili tamo pre Bugara i ostali posle njih, kad su se turanski Bugari u njih pretopili. Interesantan primer u malom obimu imamo u kasnim srednjim vekovima u Kataloncima u Grčkoj. Ove družine nisu bili narodi, ali dale su često početak stvaranju modernah država i naroda. Ovi germanski „narodi” bili su dakle u mnogim slučajevnima samo vojničke organizacije, koje su privremeno zavladale nad delom slovenskog stanovništva. Tako možemo objasniti, da su bile tako nestalne, prelazile su tako lako sa jednog kraja Evrope na drugi, cepale i udruživale se međusobno.
Vrlo interesantan je i dokaz iz arheologije. Krajem neolita pojavljuju se u sadašnjoj Germaniji dva tipa kulture. Jedan takozvani nordiski tip postojao je na severu, približno do linije od donje Vezere do donje Odre, a približno od 1500 godine širi se dalje na jug i dolazi do linije Havele. Na Odri i Sprevi razvio se drugi tip, takozvani šlesko-lužički tip, koji se širio dalje do Labe i Sale na zapadu, Varte i Noteče na severu. Ovaj tip vladao je dakle na teritoriji na kojoj kasnije nalazimo Lužičke Srbe. Iz ove svoje otadžbine počeo je da se širi dalje, prodire prema severu do Baltičkog Mora, prodire preko Labe i Sale na zapad, prodro je u Češku i Moravsku i u sadašnju Austriju, počeo je da prodire i preko Karpata, pa se širio pored reka, koje izviru u Karpatima, u panonsku ravnicu. Ovaj tip naročito se razvio u bronzano doba. Kad je rimska kultura počela da prodire sa juga, nivelisala je ove tipove domaće kulture. Šlesko-lužički kulturni tip tako je izrazit i veoma se mnogo razlikuje od nordiskog, da je morala stajati za njim i druga etnografska grupa. Nordiski tip pripada germanskim plemenima, pa moramo zaključiti da šlesko-lužički tip pripada Slovenima. Prema tome Sloveni bi stanovali u Germaniji kao zasebni nacionalni i kulturni tip približno od godine 2000 pre Hrista.
Prema tome granice slovenske praotadžbine, tj. granice one zemlje u kojoj su Sloveni stanovali, kad su se odelili od zajedničkog ariskog stabla i kad su tvorili još zajednički slovenski narod, mada već podeljen u jezikovne i kulturne nijanse, išle su od basena Desne, Dnjeprovih Pragova, preko Karpata do izvora Visle i izvora Odre, preko Čeških Planina do izvora Sale, Salom do njenog ušća u Labu, tokom Havele do Noteče i Varte, tokom Pripeti do Berezine. To su u velikim linijama granice one velike oblasti, iz koje su izišli svi slovenski narodi.