Golden Homolje Set za ispiranje zlata

Autor Tema: Међу првима: Српска војска још 1908. године увела војна моторна возила  (Pročitano 963 puta)

Van mreže Max

  • Opšti urednik
  • Heroj
  • *****
  • Poruke: 712
  • Ugled: +81/-0
Једна од великих техничких новина које је донео Први светски рат била је масовна употреба моторних возила за војне потребе, која је подстакла и њихову већу примену у осталим сегментима друштва.

Gosti ne mogu videti slike, molimo Vas da se registrujete ili ulogujete


Битка на Марни сматра се местом рађања савременог војног аутомобилског транспорта. Међутим, заправо је српска војска била прва у историји ратовања која је, у време балканских ратова, увела ову врсту транспорта људства на угрожену линију фронта, истиче у разговору за МРС мајор мр Далибор Денда, историчар у Институту за стратегијска истраживања Министарства одбране Србије и аутор књиге „Аутомобил у српској војсци 1908-1918“.

Мало је познато да је српска војска била једна од првих европских војски која је за потребе транспорта увела и војна моторна возила, односно аутомобилски транспорт још 1908. године, да би у Први светски рат она ушла као војска која је већ имала ратно искуство са превозом људства, наглашава мајор Денда. Он објашњава да је, захваљујући операцијама које је водила у балканским ратовима, српска војска била прва модерна војска која је увидела корист од аутомобилског транспорта.

Gosti ne mogu videti slike, molimo Vas da se registrujete ili ulogujete


„Око годину дана пре битке на Марни, у септембру 1913, у време албанске побуне, српска војска била је прва која је искористила аутомобилски транспорт за брз превоз трупа до угрожене линије фронта. Наиме, српским војним камионима превезене су две чете из Скопља и Тетова ради одбране угроженог Гостивара, што се том приликом показало као веома корисно. Након тога, баш у јеку балканских ратова српска војска је, осим постојећих петнаестак, набавила још 35 камиона из Немачке. Свака српска оперативна дивизија требало је да, према формацији, у свом саставу има и четири до пет камиона пред Први светски рат“ – каже наш саговорник.

Пошто је постојала велика опасност од сточних болести, од чега је зависило и снабдевање српске војске, већ на почетку Великог рата набављени су нови камиони. Тада је из Сједињених Америчких Држава набављено 77 камиона. До повлачења преко Албаније обезбеђено је још 170 возила, тако да је српска војска пред повлачење располагала са око 315 возила, а још 300 било је наручено. Наш саговорник посебно истиче да је војска у великој мери допринела развоју техничке културе и моторизације читавог друштва.

„Пре балканских ратова и пре укључења војске у обучавање аутомобилских шофера, у Србији је свега тридесетак људи било оспособљено за управљање моторним возилом. До краја рата око 1.100 људи било је обучено у српској Аутомобилској команди, основаној 1915. године. Велики број оних људи који до тада није имао никаквог додира са моторним возилима, након рата нашао је своје ухлебљење управо у шоферском занату“ – објашњава мајор Денда.

Gosti ne mogu videti slike, molimo Vas da se registrujete ili ulogujete


А шта се десило у време битке на Марни, септембра 1914, коју сматрају местом зачетка савременог војног аутомобилског транспорта? Тада је значајну улогу одиграо чувени „такси са Марне“. Француски генерал Галијани тада је, за потребе превоза људства на угрожену линију фронта, употребио велики број париских таксија. Неколико десетина хиљада војника пребачено је брзим аутомобилским транспортом да затвори брешу на фронту који се распадао, каже мајор Денда, прецизирајући да је у те сврхе било употребљено око три хиљаде од 10 хиљада таксија, колико их је у то време било у Паризу. Убрзо се увидела сва корист од моторизације војске, у смислу олакшавања маневрисања, а и снабдевања трупа на фронту. Већ крајем фебруара 1916. године, приликом одбране Вердена, било је око 3,5 хиљаде камиона, две хиљаде путничких и осам стотина санитетских аутомобила који су коришћени само на том делу Западног фронта. Они су успели да превезу око 90 хиљада људи и педесет хиљада тона муниције, што су за оно време, наводи наш саговорник, биле изузетно високе цифре.

„У току читавог Првог светског рата само на Западном фронту француским аутомобилским транспортом било је превезено 23 милиона људи и 25 милиона тона терета. На крају рата на страни Антанте, на Западном фронту било је око 200 хиљада аутомобила, а Немачка је имала око 70 хиљада возила. Долази и до моторизације тешке артиљерије. Веома значајна новина приликом употребе моторних возила били су тенкови, који се први пут појављују на ратишту 1916. године, а већ 1918. имају, може се рећи и одлучујућу улогу у исходу рата“ – истиче Денда.

Аутор: Сузана Митић
Извор: Глас Србије
Gosti ne mogu videti slike, molimo Vas da se registrujete ili ulogujete