Gosti ne mogu videti slike, molimo Vas da se
registrujete ili
ulogujeteInfante EnrikeGosti ne mogu videti slike, molimo Vas da se
registrujete ili
ulogujeteRt Dobre NadeBrat Infanta Enrika, Dom Pedro, doneo mu je iz Italije knjigu Marka Pola i mletačke geografske karte. Kod Marka Pola Infante Enrike je pročitao o velikim carstvima, raskošnim dvorcima, mnogoljudnim gradovima, dalekim južnim morima, zlatovrhim dvorcima Cipanga i tajanstvenoj dalekoj Indiji, odakle su u siromašnu, zabačenu Portugaliju dovozili po basnoslovnim cenama karanfilić i biber, biser i aloj.
Oko 1438 godine Enrike se nastanio u jugozapadnom kraju Portugalije, na uskom i nerodnom kamenitom rtu San Visetiju. Ovde, na ruševinama starog keltskog hrama i rimskog grada Sakres Promotorum, podigao je on grad Infanta ili, kako ga je narod zvao, Sagrež, sagradio opservatoriju, brodogradilišta, utvrđenja, crkvu i kuće za mornare. U tome gradu Enrike je proživeo više od dvadeset godina. Sagrež je postao pravo središte pomorstva.
U Sagrežu je Enrike rukovodio građenjem i usavršavanjem brodova, popravljanjem starih i sastavljanjem novih karata, skupljao podatke o dalekim zemljama i opremao ekspedicije preko mora.
U brodogradilištu Sagreža gradile su se najbrže karavele, u radionicama su pravili i proveravali sprave za merenje geografskih širina. Infante Enrike je privlačio ovamo najbolje mornare, hrabre ratnike, oprobane krmanoše, iskusne brodograditelje, vešte kartografe, matematičare i astronome. On je pokazivao trpeljivost koja je bila retka u to vreme: u Sagrežu su radili Portugalci, Jevreji i Mavri — odlični matematičari i kartografi, Đenovljani i Mlečani, smeli Baski — najbolji upravljači brodova, poznavaoci pomorstva — Katalonci, veseli mornari sa ostrva Majorke, pa čak i plavokosi i plavooki Nemci i Danci.
Samo je nedostatak u ljudstvu primorao Infanta Enrika da toliko široko otvori vrata Sagreža tuđincima. U to vreme Portugalija je po svom kulturnom razvitku u mnogome zaostajala od većine zemalja Zapadne Evrope. Neprestani upadi, ratovi i razaranja nisu ostavili gotovo ni traga od rimske kulture. Ognjem i mačem uništavali su krstaši kulturno nasleđe Mavara i u tome im je aktivno pomagala katolička crkva.
Iz Sagreža je Infante Enrike otpočeo i stao na čelo onog upornog, laganog prodiranja Portugalaca na jug koje se završilo krajem XV veka otkrićem morskoga puta u Indiju.
O Atlanskom Okeanu pričale su se najfantastičnije legende, ma da su se još mnogo pre mornara Infanta Enrika Evropljani usuđivali da prodiru na otvoreno more. U X i XI veku Severnim Atlantikom krstarili su brodovi normanskih vikinga. U XIII i XIV veku Španjolci i Talijani pokušavali su više puta da prodru na jug, duž afričke obale, ali su se sve njihove plovidbe završavale neuspehom. Do Infanta Enrika dopirali su nejasni glasovi o plodnim ostrvima koja su ležala negde na jugu.
1420 godine Portugalci su otkrili ostrvo Maderu, pokriveno gustom šumom (Madera na portugalskom znači „Šumska“). Da bi se zemljište očistilo za sejanje, Portugalci su zapalili tropsku šumu. Sedam godina buktao je požar. Ostrvo je izdaleka svetlelo mornarima kao vatra. Posle nekoliko godina Portugalci su otpočeli sa kolonizacijom Madere i na zgarištu su podigli vrtove i vinograde.
Infante Enrike i dalje je slao brodove na jug. Njegovi kapetani ispitali su Azorska Ostrva i obišli strašni Rt Bohador, opasan burnim talasima.
Prodiranje Portugalaca na jug i zauzimanje afričke obale nije nailazilo na ozbiljan otpor crnačkih plemena. Francuski istoričar opat Renal pisao je u XVIII veku: „Njima nije bilo teško da vrše osvajanja i da imaju pogodno tržište u ovim Zemljama, mali narodi koji su tu stanovali, pošto su bili odvojeni jedni od drugih neprohodnim pustinjama, nisu znali ni cene svome bogatstvu ni veštine da se brane.“) U Africi su Portugalci našli zlatan pesak i slonovu kost.
Još jedna okolnost potstakla je zauzimljivost kapetana Infanta Enrika. Oni su počeli da dovoze sa svojih plovidbi nov dragoceni tovar — crne robove. Nedostatak radne snage primorao je velike svetovne i duhovne feudalce da zanemare ogromna imanja koja im je kralj darovao u razorenoj južnoj Portugaliji. Pojava nove radne snage došla je u pravi čas i uskoro je velika bujica robova nagrnula u Portugaliju. Rad robova najpre su počeli primenjivati na prostranim imanjima reda Svetoga krsta, čiji je komandor bio Infante Enrike.
Gomeš Eaneš da Azurara, savremenik i biograf Enrika, ovako opisuje dolazak jedne od prvih partija crnih robova u grad Lagoš blizu Segreža: „U ranu zoru, da bi izbegli vrućinu, mornari su opremili čamce i na njima prevezli robove na obalu, kao što im je bilo naređeno. Robovi, koji su bili sakupljeni svi zajedno na polju, pružali su neobičnu sliku: među njima je bilo dosta belih, lepih na izgled i dobro građenih, dok su drugi bili crni kao Etiopljani i bili su tako ružni u licu i telu kao da su došli iz pakla. Ali čije srce može biti toliko surovo da ga ne obuzme osećanje sažaljenja gledajući ove ljude? Ma da nismo mogli da shvatimo njihove reči, zvuci su im potpuno odgovarali veličini jada. Ali, kao da su hteli da još više povećaju njihove patnje, pojavili su se oni kojima je bila poverena podela robova. Oni su počeli da ih dele na grupe, kako bi učesnici plovidbe dobili jednake delove i morali su da rastavljaju očeve od sinova, muževe od žena, brata od brata“.
Tako je Infante Enrike otpočeo jednu od najsramnijih stranica u istoriji Zapadne Evrope — trgovinu crnim robljem.
U to vreme desio se na istoku događaj koji je izvršio ogroman uticaj na sudbinu većine sredozemnih zemalja i koji je posredno pojačao težnju Portugalaca da dođu do Indije morskim putem. U leto 1453 godine ogromna turska vojska posle dvomesečne opsade i krvavog juriša zauzela je Konstantinopolj. Umesto hiljadugodišnje Vizantijske imperije nikla je otomanska država.
Na velikim trgovačkim putevima između Istoka i Zapada pojavila se Turska kao snažna prepreka. Od toga vremena, da bi dobili istočnu robu, a pre svega začine, Evropljani su morali da plaćaju vrlo visoke carine turskim sultanima i njihovim vazalima — egipatskim mamelucima. Ono istina, Mlečani su brzo uspostavili službene odnose sa novim gospodarima Levanta, ali stanovnicima drugih evropskih zemalja nije bilo tim ništa olakšano. Plaćajući solidnu oštetu za indiske začine koje su prenosili preko turskih i egipatskih pristaništa, vešti Mlečani obilno su pokrivali svoje rashode na račun evropskih potrošača začina, koji su biber i karanfilić plaćali papreno. Stoga je za Portugalce traženje novog puta za Indiju postalo neophodno.
Infante Enrike slao je sa još većom upornošću brodove preko mora. Kapetani Alvize Ka da Mosto, Gonsalo Veljo, Žil Eaneš i drugi došli su duž obale do ušća Senegala i Gambije i otkrili ostrva Zelenog Rta. Infante Enrike pokušavao je čak i da nađe suvozemni put za Indiju koji bi obilazio turske zemlje. On je slao svoje ljude preko Afrike da traže Indiju.
Novembra 1460 godine umro je Infante Enrike. U to vreme portugalski brodovi bili su već prodrli daleko na jug duž afričke obale, a portugalski kapetani — odvažni i lakomi „morski vuci“ — nisu, izgleda, znali za granicu svoje smelosti.
Te iste 1460 godine rodio se Vasko da Gama — čovek kome je bilo suđeno da završi delo Infanta Enrika — da pronađe morski put za Indiju i da udari temelj portugalskoj kolonijalnoj imperiji.
Vasko je proveo detinjstvo u ribarskom Sinežu. Stari Estevaun da Gama bio je upravnik gradova Sineža i Salveža u provinciji Algarve, koju je njegov predak Alvaro Aneš da Gama 1250 godine osvojio od Mavara. Vasko je bio treći od četvorice Estevaunovih sinova. U malenom gradu ceo život je bio vezan za more i dečaci su voleli priče o tajanstvenim morskim daljinama. Ribari Sineža poznavali su jedino obalske vode, a o samom okeanu pričali su strašne i zanosne istorije, u kojima su se prepletala grčka i rimska predanja, srednjevekovne legende i crkvene priče i arapske bajke.
Prema rečima starih ribara, u nepoznatom moru putnika su očekivale strahote. Noću se nad morem nadnosilo nebo bez zvezda i mornari, ne videći zvezde na koje su navikli, gubili su put. Sunce je rastapalo smolu i lađa se punila vodom. Od toplote se isparavala voda u južnom moru; ono je postajalo gusto i lepljivo kao rastopljeni katran — i po takvom moru brod nije mogao da plovi. Starci su pričali da u okeanu kovitlaci razbijaju bokove brodova, mornare vreba strašni morski episkop sa mitrom koja se svetli, da morski jednorog može svojim rogom odjednom da probije tri karavele koje uporedo plove, sirene mame mornare u ponor, iz morskih dubina izlazi džinovski osmonog i, obavivši brod svojim pipcima, proždere nemoćne mornare jednog za drugim.
Ali predanja su govorila da je smelog čoveka koji prebrodi sve te strahote očekivala najveća nagrada. U morskim daljinama krile su se neobične zemlje: Atlantida — ostatak starog potonulog carstva; Bimini, gde žubori izvor večite mladosti; maglovito ostrvo Avalon iz drevnih saga, gde za okruglim stolom među svojim vitezovima spava kralj Artur; blagosloveno ostrvo Sedam Gradova, koje su osnovali portugalski episkopi bežeći od Mavara; zemlja svetog Brendana koja stoji na džinovskom kitu; Antilija — obetovana zemlja zlata; Brazilija — zemlja brazilijanskog drveta i začina.
Osim okeana, maštu dečaka zanimala je borba sa „nevernicima“.
Od samog detinjstva Vasko da Gama osećao je stalno tursku pretnju; on je slušao priče odraslih o padu Konstantinopolja. Otada su skoro svake godine dolazili glasovi o novim turskim pobedama. Turci su osvojili celo Balkansko Poluostrvo, prodrli na Krim, a 1480 godine ispunili strahom Evropu zauzevši grad Otranto u jugoistočnoj Italiji. Zatim su oteli od Mlečana niz ostrva u Sredozemnom Moru, a krajem XV i početkom XVI veka pokorili Arabiju, Egipat i Ugarsku, Rodos, Alžir i Tripolis. Turci i njihovi severnoafrički vazali postali su gospodari Sredozemnog Mora. Nekoliko godina posle pada Konstantinopolja zloslutno znamenje prenerazilo je stanovništvo Zapadne Evrope — pojavila se kometa. Mali Vasko ponavljao je za odraslima reči nove molitve koju je papa naredio da se čita: „Od đavola, od Turaka i komete spasi nas, gospode“.
Tako je Vasko da Gama još kao dete naučio da mrzi Turke — najstrašnije neprijatelje na suvu i na moru.
Uskoro je Vasko napustio rodni grad Sinež. Još kao mladić učestvovao je u jednom od mnogobrojnih ratova pzmeđu Portugalije i Kastilije.
Na brežuljcima spaljenim od sunca i u retkim maslinovim šumama Estramadure borili su se u koštac kastilijanski i portugalski vitezovi u oklopima. Gorela su sela, vitezovi i plaćeni vojnici pljačkali su seljake; građani su se zabrinuto sklanjali iza zidova tvrđava. U tom ratu izdržao je mladi Vasko ratno krštenje. Kasnije je krenuo u Maroko da uzme učešće u opsadi Tangera.
Pod belim zidovima Tangera ponovo se skupila krstaška vojska. Sastali su se borci i avanturisti iz Portugalije, Kastilije, Leona, Provanse. Pod Tangerom je Vasko da Gama učestvovao u okršajima sa mavarskim vitezovima i u pljačkaškim ekspedicijama u uske doline, obrasle vekovnim vrtovima, gde su se u hladovini platana i čempresa skrivala bela sela.
Uskoro po povratku iz Maroka mladi Vasko dospeo je na dvor. On je počinjao dvorsku karijeru u teško vreme.
Portugalski kraljevi, koji su i sami izašli nedavno iz redova feudalne aristokratije*), vodili su ljutu borbu sa njom. Ova borba ogledala se u krvavim obračunavanjima kraljeva sa svojim silnim vazalima, u dvorskim metežima i prevratima.
[*) 1383 godine portugalskog prestola se dočepao Dom Žuaun da Aviš, nezakoniti sin Fernauna, poslednjeg kralja iz Burgundske dinastije. On je vladao pod imenom Žuaun I i bio je otac Infanta Enrika — Henrika Moreplovca.]
Za vreme vladavine Afonsa V „Afričkog“ (1438—1481) dočepali su se vlasti „dvorski miljenici“ — hercezi Braganca. Oni su okupili u svoje ruke skoro trećinu zemalja Portugalije i držali su pedeset gradova.
Kada je Vasku da Gama bila dvadeset prva godina, na portugalski presto došao je Žuaun (Jovan) II. To je bio tipični despot epohe Preporođaja — pametan, dalekovid i surov. Žuaun II, koga su portugalski istoričari prozvali „Savršeni“, stavio je sebi u zadatak da svim sredstvima sruši moć feudalne aristokratije. On je voleo da govori da je zbog popustljivosti ranijih kraljeva celu zemlju dograbila aristokratija, dok su kraljevima ostali samo drumovi Portugalije.
1483 godine kraljev šurak, svemoćni Fernaun, herceg Braganca, bio je uhvaćen na osnovu optužbe da je izdao državu i odmah pogubljen. Posle godinu dana Žuaun II „Savršeni“ zaklao je handžarom svoga drugog šuraka, hercega Vižeu u njegovom sopstvenom dvorcu. Zatim je kralj naredio da se baci u bunar jedan od ljubimaca Afonsa V, episkop Evure, i da se pogubi osamdeset najuglednijih plemića Portugalije.
U borbi protiv aristokratije Žuaun II oslanjao se pre svega na srednje i sitno plemstvo — osrednje spahije koji nisu imali velike posede i koji su potpuno zavisili od kraljevske službe i kraljevske milosti.
Takvi osrednji plemići bili su Estevaun da Gama i njegov sin, mladi Vasko da Gama. Oni su bili bliski Žuaunu II i uzimali su najneposrednije učešće u svim spoljašnjim i unutrašnjim poslovima kraljevstva.
Događaji krajem vladavine Afonsa V i carevanja Žuauna II izvršili su vrlo veliki uticaj na formiranje karaktera Vaska da Game. On je naučio da po cenu svih mogućih žrtava i krvi, svim sredstvima, ne gnušajući se laskanja i prevare, uporno postiže postavljeni cilj i tamo, gde se radilo o službi kralju ili o njegovoj sopstvenoj koristi, ne štedi ni svoj ni tuđ život. On je navikao da krije svoje misli i namere i da bude „bez laskanja odan“ gospodaru.
Uništavajući feudalnu aristokratiju i boreći se protivu građanskih sloboda, Žuaun II posvećivao je veliku pažnju razvoju portugalske trgovine i moreplovstva. On je pretvorio Lisabon u slobodno pristanište, pozvao je u Portugaliju poznatog jevrejskog matematičara i astronoma, profesora Salamanskog univerziteta, Abrahama ben Samuela Zakuta i postavio ga za „kraljevskog astronoma“.
Žuaun II dao je još više maha prodiranju Portugalaca na jug duž afričke obale. Skoro svake godine dolazile su u Lisabon karavele sa dalekog, nepoznatog juga i Vasko da Gama slušao je priče starih kapetana o „crnačkom Nilu“ — Senegalu, o džinovskom tropskom drveću — baobabu, o ljudožderima koji napadaju noću, o tajanstvenim šumovima tropske noći, o crnim robovima i robinjama, o plićacima u kojima se dobija zlatan pesak, i o gomilama slonove kosti ispod palmi, slonove kosti koju mali crnački carevi menjaju za lepe krpe.
Još sedamdesetih godina XV veka portugalski mornari došli su duž afričke obale do Gvineje. Tu je bio nepresušni izvor za dobijanje robova, zlatnog peska, slonove kosti. 1481—1482 godiie u Gvineju su poslali Dioga d'Asambuža, jednog od najboljih mornara portugalske mornarice. Među oficirima njegove eskadre nalazila su se dva mornara koji su tada bili slabo poznati — Bartolomeu Diaš, kome je bilo suđeno da obiđe Afriku, i Hristofor Kolumbo, koji je tada nosio ime Kristobal Kolon.
D'Asambuž je podigao na gvinejskoj obali tvrđavu Saun Žorže da Mina (danas El Mina). Uskoro su između ove tvrđave i portugalskih luka počele da krstare karavele. Na jug, u Afriku, one su vozile crvene krpe, lažan biser, noževe i gomile svakojakih probisveta, na kojima su bili šlemovi koji su se slabo sijali na suncu i tamni kožni panciri. Brodovi su se vraćali pretovareni jakim palmovim sanducima sa zlatnim peskom, žućkastom slonovom košću i partijama crnih ljudi sa okovima na rukama i nogama.